تفاوت دیدگاه متخصصان و معلمان تربیت بدنی در خصوص ویژگی های استعدادیابی ورزشی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه تربیت بدنی، دانشگاه فرهنگیان

2 گروه تربیت بدنی، دانشگاه پیام نور

چکیده

پیشینه و اهداف: یکی از مفاهیم مهم در علوم ورزشی، فرایند شناسایی استعداد است. هدف این تحقیق بررسی دیدگاه متخصصان و معلمان تربیت بدنی در مورد ویژگی­های استعدادیابی ورزشی بود.
روش‌ها: جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه متخصصان و معلمان تربیت بدنی استان تهران بود. نمونه تحقیق دسترس و بر اساس روش شارپ کوکران (1979) به تعداد 103 نفر معلم تربیت بدنی و 103 نفر متخصص تربیت بدنی بود. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه ای مشتمل بر 40 سوال بودکه روایی محتوایی آن با نظر متخصصان تربیت بدنی تعیین شد و با روش آزمون-آزمون مجدد ضریب پایایی پرسشنامه 896/0بدست آمد. جهت بررسی طبیعی بودن توزیع داده ها از آزمون کلموگروف اسمیرو نوف استفاده شد و مشخص گردید که توزیع داده ها طبیعی نبود. بنابراین از آزمون غیر پارامتریک یو مان ویتنی استفاده شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد بین دیدگاه معلمان و متخصصان تربیت بدنی در خصوص ویژگی های پیکر سنجی در رشته های مادر تفاوت معنی داری وجود دارد (001/0P≤) و در خصوص شاخص های فیزیولوژیکی در رشته های راکتی تفاوت معنا داری وجود دارد (001/0P≤). در شاخص آمادگی جسمانی و حرکتی در رشته های مادر و توپی و راکتی تفاوت معنی داری وجود ندارد و در شاخص های بیو مکانیکی در رشته های مادر و توپی (01/0P≤) و راکتی (05/0P≤) تفاوت معناداری وجود داشت و در شاخص های روانی در رشته های توپی و راکتی تفاوت معنی دار (05/0P≤) بود. 
نتیجه‌گیری: دیدگاه معلمان و متخصصان تربیت بدنی از نظر متغیرهای استعدادیابی با هم متفاوت هستند و یک برنامه جامع استعدادیابی باید نظر همه مربیان و معلمان را شامل شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The difference in the views of specialists and physical education teachers regarding ‎the characteristics of athletic talent ‎

نویسندگان [English]

  • Atefeh Fathi 1
  • Abolfazl Farahani 2
1 Department of Physical Education, Farhangian University
2 Department of Physical Education, Payam-e- Noor University
چکیده [English]

Background and Objectives: One of the important concepts in sports science is the talent identification process. The purpose of this research was to investigate the views of physical education specialists and teachers about the characteristics of sports talent.
Methods: The statistical population of this research included all physical education specialists and teachers in Tehran province. The available research sample was based on the Sharp Cochran (1979) method, and there were 103 physical education teachers and 103 physical education experts. The data collection tool was a questionnaire consisting of 40 questions, whose content validity was determined by the opinion of physical education experts, and the reliability coefficient of the questionnaire was 0.896 using the test-retest method. In order to check the normality of the data distribution, the Kolmogorov - Smirnov test was used and it was determined that the data distribution was not normal. Therefore, the non-parametric U-Mann-Whitney test was used.
Findings: The results showed that there is a significant difference between the views of teachers and physical education specialists regarding the characteristics of body measurements in the mother's fields (P≤0.001). And there is a significant difference regarding the physiological indicators in the racket fields (P≤0.001). And there is no significant difference in the index of physical and movement readiness in mother, ball and racket disciplines, and there was a significant difference in biomechanical indices in mother, ball (P≤0.01) and racket (P≤0.05) fields. There was a significant difference (P≤0.05) in mental indices in ball and racket disciplines.
Conclusion: The views of teachers and physical education specialists are different in terms of talent search variables, and a comprehensive sports talent program should include the opinion of all specialists and teachers.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Sports Talent Search
  • Physical Education Teachers
  • Physical Education Specialists