تعیین ارتباط بین کانون کنترل درونی با شادکامی در محل کار از طریق اخلاق حرفه‌ای معلمان مقطع متوسطه دوم شهرستان ممسنی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار،گروه تربیت بدنی،واحد نورآباد ممسنی ،دانشگاه آزاد اسلامی، نورآباد ممسنی،ایران

چکیده

پیشینه و اهداف: هدف اصلی این پژوهش تعیین ارتباط بین کانون کنترل درونی با شادکامی در محل کار از طریق اخلاق حرفه‌ای در بین معلمان مقطع متوسطه دوم شهرستان ممسنی بود.
روش‌ها‌: روش پژوهش حاضر، توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش معلمان متوسطه دوم شهر نورآباد ممسنی در سال تحصیلی 1404-1403 به تعداد 609 نفر بود. برای تعیین حجم نمونه از جدول مورگان استفاده و 204 نفر بعنوان حجم نمونه آماری در نظر گرفته شد. شیوه نمونه گیری به صورت طبقه‌ای تصادفی بود. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه اخلاق حرفه‌ای کادوزیر (2002)، پرسشنامه شادکامی در محل کار کرولف (2007) و پرسشنامه کنترل درونی راتر (1966) استفاده شد. روایی صوری پرسشنامه‌ها با نظرخواهی اساتید متخصص در این رشته مورد تأیید قرار گرفت. برای تائید پایایی از ضریب الفای کرونباخ استفاده شده که میزان ضریب الفای کرونباخ به ترتیب برای شادکامی در محل کار 783/0، اخلاق حرفه‌ای 770/0 و کانون کنترل درونی 891/0 بدست آمد که نشان از پایایی قابل قبول برای این پرسشنامه‌ها بوده است. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از روش همبستگی، رگرسیون و معادلات ساختاری بر پایه نرم افزارهای SPSS27 و PLS3 استفاده شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که بین کانون کنترل درونی با شادکامی در محل کار از طریق اخلاق حرفه‌ای در معلمان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. بین کانون کنترل درونی با شادکامی در محل کار و اخلاق حرفه‌ای معلمان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. بین اخلاق حرفه‌ای و مولفه‌های آن با شادکامی در محل کار معلمان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. کانون کنترل درونی قابلیت پیش‌بینی شادکامی در محل کار معلمان را دارد. همچنین کانون کنترل درونی قابلیت پیش‌بینی اخلاق حرفه‌ای معلمان را دارد. در نهایت مشخص گردید که اخلاق حرفه‌ای قابلیت پیش‌بینی شادکامی در محل کار معلمان را دارد.
نتیجه‌گیری: بنابراین شایسته است که به منظور افزایش شادکامی در محیط کار توجه ویژه ای به متغیرهای کانون کنترل درونی و اخلاق حرفه ای معلمان شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Determining the relationship between internal locus of control and happiness at work through professional ethics of secondary school teachers in Mamasani city

نویسنده [English]

  • omid safari
Assistant Professor , Department of Physical Education,Nourabad Mamasani Branch , Islamic Azad University, Nourabad Mamasani , Iran
چکیده [English]

Background and Objectives: The main objective of this study was to determine the relationship between the locus of internal control and happiness at work through professional ethics among high school teachers in Momsani city.
Methods: The method of the present study was descriptive and correlational. The statistical population of this study was 609 high school teachers in Noorabad Momsani city in the academic year 2023-2024. Morgan table was used to determine the sample size and 204 people were considered as the statistical sample size. The sampling method was stratified random. To collect information, the Kaduzir Professional Ethics Questionnaire (2002), the Kruloff Workplace Happiness Questionnaire (2007) and the Rutter Internal Control Questionnaire (1966) were used. The face validity of the questionnaires was confirmed by consulting with expert professors in this field. Cronbach's alpha coefficient was used to confirm the reliability. The Cronbach's alpha coefficient was 0.783 for happiness at work, 0.770 for professional ethics, and 0.891 for internal locus of control, respectively, which indicated acceptable reliability for these questionnaires. Correlation, regression, and structural equations methods based on SPSS27 and PLS3 software were used to analyze the data.
Findings: The results showed that there is a positive and significant relationship between internal locus of control and happiness at work through professional ethics in teachers. There is a positive and significant relationship between internal locus of control and happiness at work and teachers' professional ethics. There is a positive and significant relationship between professional ethics and its components and happiness at work in teachers. Internal locus of control can predict happiness at work in teachers. Also, internal locus of control can predict teachers' professional ethics. Finally, it was found that professional ethics can predict happiness in the workplace of teachers
Conclusion: Therefore, it is appropriate to pay special attention to the variables of internal locus of control and professional ethics of teachers in order to increase happiness in the workplace.

کلیدواژه‌ها [English]

  • کانون کنترل درونی
  • شادکامی در محل کار
  • اخلاق حرفه‌ای
[1] Akkaya, R., & Akyol, B. (2016). The Relationship between Teachers' Locus of Control and Job Satisfaction: A Mixed Method Study. International Online Journal of Educational Sciences8(3).
 
[2] Benevene, P., De Stasio, S., Fiorilli, C., Buonomo, I., Ragni, B., Briegas, J. J. M., & Barni, D. (2019). Effect of teachers’ happiness on teachers’ health. The mediating role of happiness at work. Frontiers in psychology10, 2449.
 
[3] Belinova, N. V., Bicheva, I. B., Kolesova, O. V., Khanova, T. G., & Khizhnaya, A. V. (2017). Features of professional ethics formation of the future teacher. Revista Espacios38(25).
 
[4] Chahardoli, Mahsa and Ebrahimi, Mohammad Ismail. (2021). Predicting happiness based on locus of control and responsibility of Islamic Azad University students. The 9th Scientific Research Conference on Educational Sciences and Psychology, Social and Cultural Harms of Iran, Tehran. https://civilica.com/doc/1375905(in Persian)
 
[5] Chu, W., Liu, H., & Fang, F. (2021). A tale of three excellent Chinese EFL teachers: unpacking teacher professional qualities for their sustainable career trajectories from an ecological perspective. Sustainability13(12), 6721.
 
[6] Daniel, W., & Sapo, S. (2020). Teachers’ perception of professional ethics and its impact on their professionalism. American Journal of Educational Research8(6), 400-410.
 
[7] Dharani, B., & April, K. (2021). Locus of control and the happy entrepreneur. Values-driven entrepreneurship and societal impact: Setting the agenda for entrepreneurship across (Southern) Africa, 61-75.
 
[8] Fahim Devin, Hassan, Ghahremanloo, Frank, Fahim Devin, Arash, and Asadollahi, Ehsan. (2019). Testing the conceptual model of the mediating role of job commitment in the relationship between work ethic and happiness in preschool center managers. Organizational Management and Behavior in Sports, 9(1), 9–18(in Persian)
 
[9] Gholampour, Meysam, Hadipourshafei, and Quraani-Sirjani, Sima. (2018). The effect of hope on the professional ethics of elementary school teachers through the mediation of morale. Journal of Biological Ethics, 8(28), 57–68(in Persian)
 
[10] Gurtu, A. (2019). Professional ethics in teacher education. TechnoLearn: An International Journal of Educational Technology9(2), 87-89.
 
[11] Ho-Thi, T. H., Nguyen-Thi, H. P., Nguyen-Thi, P. T., & Le, M. D. (2025). Happiness at work among high school teachers: A cross-sectional study. Multidisciplinary Reviews8(6), 2025209-2025209.
 
[12] A cross-sectional study. Multidisciplinary Reviews8(6), 2025209-2025209.
 
[13] Khanzadeh, Mustafa, Aminimanesh, Sajjad, Hadian, Seyed Ali, and Ali-Asgari, Rasoul. (2019). The effect of locus of control on students' happiness through the mediation of optimism and hope. Journal of Positive Psychology, 5(3), 29–38(in Persian)
 
[14] Maxwell, B., & Schwimmer, M. (2016). Professional ethics education for future teachers: A narrative review of the scholarly writings. Journal of Moral Education45(3), 354-371.
 
[15] Kiral, B. (2019). Exploring the Relationship between Teachers' Locus of Control with Different Variables. Educational Policy Analysis and Strategic Research14(2), 88-104.
 
[16] Mohammadi et al. 2023). The role of learning in the formation of internal locus of control. Quarterly Journal of Educational Psychology, 8(2), 12–25(in Persian).
 
[17] Motlabinejad, Alireza, Premi, Reza, and Parsafar, Mina. (2022). Identifying factors affecting teachers' happy mood and its impact on the learning rate and academic motivation of secondary school students. Teacher Professional Development, 7(4), 73–86(in Persian)
 
[18] Venema-Steen, I., Southall, A., & Bortoli, A. (2023). Drawing on the Locus of Control Framework to Explore the Role of School Leaders in Teacher Well-Being. Journal of Educational Research and Practice13(1), 15.