شاخص های آنتروپومتریک، فیزیولوژیک و آمادگی جسمانی زنان متقاضی حرفه معلم ورزش

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه علوم ورزشی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه خلیج فارس، بوشهر، ایران

2 گروه فیزیولوژی ورزش، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی، تهران،ایران

چکیده

پیشینه و اهداف: هدف از پژوهش حاضر بررسی و تهیه نورم از نیمرخ آنتروپومتریک، فیزیولوژیک، آمادگی جسمانی و مهارتی زنان معلم تربیت بدنی کشور بود.
روش‌ها‌: تعداد 1700 نفر با میانگین سنی 74/2±06/29 از سراسرکشور به صورت تصادفی خوشه‌ای انتخاب شدند و شاخص های آنتروپومتریکی و فیزیولوژیکی ( قد، وزن، نمایه توده بدن، نسبت دور کمر به باسن، ضربان قلب استراحت، فشارخون سیستولی و دیاستولی) و شاخص های آمادگی جسمانی و مهارتی (استقامت قلبی تنفسی ،استقامت عضلات شکم ، چابکی، توان، دریبل فوتسال و بسکتبال) ارزیابی شدند. استان های کشور در پنج منطقه شمال، جنوب، شرق، غرب و مرکز دسته بندی شدند که در هر منطقه شش استان قرار گرفت. نورم های استاندارد کیفی 5 ارزشی با استفاده از نقاط درصدی و نمرات استاندارد Z تدوین شد.
یافته‌ها: یافته های پژوهش در مورد شاخص توده بدنی 76/2+88/21 کیلوگرم بر متر مربع، نسبت دور کمر به باسن 07/0+76/0، تعداد ضربان قلب استراحتی 9+77، فشار خون سیستولی 96/11+26/111 و فشار خون دیاستولی36/8+66/71میلیمتر جیوه، تعداد 3+17درازنشست با توپ طبی، زمان آزمون چهار در نه متر116/1+64/12ثانیه، پرتاب توپ طبی69+538 سانتیمتر، تعداد4+26دریبل بسکتبال و 2+15دریبل فوتسال و زمان کل88/9+6/170ثانیه بود. نورم تدوین شده نیز نتایج کلی کشور را در طبقه‌های ارزشی متوسط ( قابل قبول) تا خوب نشان داد.
نتیجه‌گیری: بنابراین، زنان متقاضی حرفه معلمی در سراسر کشور به طور کلی شرایط نسبتا مطلوبی از نظر تندرستی ،آمادگی جسمانی و مهارتی دارند. همچنین زنان جنوبی درصد توزیع بیشتری در طبقات قابل قبول به بالا داشتند. همچنین نورم های مربوطه می توانند برای گزینش زنان معلم تربیت بدنی مورد استفاده قرار گیرد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Anthropometric, physiologic, and physical fitness indicators of women applying to be sports teachers

نویسندگان [English]

  • Sara Zare Karizak 1
  • Alireza Ramezani 2
1 Sport Science Department, Faculty of Literature and Humanities, Persian Gulf University, Boushehr, Iran
2 Department of Exercise Physiology, Faculty of Sport Science, Shahid Rajaee Teacher Training University, Tehran, Iran
چکیده [English]

Background and Objectives: The purpose of this study was evaluating and providing norms of anthropometric, physiological, ‎physical fitness and skill indices for female physical education teachers in all over the country.
Methods: 1700 female physical education teachers (with mean of age 29.06±2.74 year) were selected randomly from all over the ‎country. Anthropometric & physiological indices (height, weight, body mass index, waist to hip ‎ratio, resting heart rate, systolic & diastolic blood pressure) and physical fitness & skill indices ‎cardiorespiratory endurance, abdominal muscular endurance, agility, power, basketball and futsal ‎dribble) were measured. The provinces of the country were classified in to five regions: north, ‎south, east, west and center with six provinces in each region. Standard norms were provided ‎based on Z scores and percentage points.
Findings: The results were BMI: 21.88± 2.76, WHR: 0.76±0.07, ‎resting HR: 77 ±9, SBP: 111.26± 11.96, DBP: 71.66±8.36 mmhg, sit-up with medicine ball: ‎‎17±3, 4×9 meter running: 12.64±1.116, medicine ball throwing: 538±69 cm, basketball dribble: ‎‎26 ±4, futsal dribble: 15±2, total time: 170.6±9.88). Provided norm also showed whole country ‎results in intermediate (acceptable) to good value level. In addition, the southern regions had a ‎higher percentage of distribution in upper intermediate levels
Conclusion: . According to the results, female ‎ physical education teachers of country are in acceptable situation of health physical fitness and skills, ‎approximately. Southern women are in higher level of health, physical fitness and skills, ‎approximately. Furthermore, present norms can be used for female physical education teacher selection.‎

کلیدواژه‌ها [English]

  • National Norms
  • Anthropometric &
  • Physiologic indices
  • Physical Fitness
  • Female Teachers