تاثیر فعالیت ورزشی همراه با رژیم غذایی کاهش وزن بر حافظه فعال و عملکرد تحصیلی دانش آموزان دختر دارای اضافه وزن مقطع متوسطه دوم

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دکتری فیزیولوژی ورزشی، دبیر تربیت بدنی استان خراسان رضوی

2 کارشناس ارشد تربیت بدنی و علوم ورزشی، آموزگار تربیت بدنی اداره آموزش و پرورش استان خراسان رضوی

3 دکتری فیزیولوژی ورزشی، مدرس مرکز آموزش عالی کاشمر

4 دانشجوی کارشناسی تربیت بدنی و علوم ورزشی، موسسه آموزش عالی خاوران مشهد

چکیده

پیشینه و اهداف: هدف از پژوهش حاضر، بررسی تاثیر فعالیت ورزشی همراه با رژیم غذایی کاهش وزن بر حافظه فعال و عملکرد تحصیلی دانش آموزان دختر دارای اضافه وزن مقطع متوسطه دوم بود.
روش‌ها‌: 30 دختر دانش آموز مقطع متوسطه دوم (15 تا 17 سال) مبتلا به اضافه وزن که در بین صدک 85 تا 95 بودند به صورت تصادفی در سه گروه تمرین، تمرین همراه با رژیم و کنترل (هر گروه 10 نفر) قرار گرفتند. مداخلات به مدت 6 هفته بود و تمامی آزمودنی­های هر سه گروه در ساعت ورزش مربوط به کلاس درس تربیت بدنی نیز مدرسه شرکت کردند. 24 ساعت قبل و 48 ساعت بعد از مداخلات، اندازه گیری­های مربوط به پیش آزمون و پس آزمون انجام شد.
یافته‌ها: حافظه­ی فعال در هر دو گروه مداخله در مقایسه با گروه کنترل به طور معنادار افزایش یافت (P<0.05) اما تفاوتی در این خصوص بین دو گروه تمرین و تمرین همراه با رژیم مشاهده نشد (P>0.05). در مورد عملکرد تحصیلی، تفاوت معناداری بین تغییرات سه گروه مورد مطالعه مشاهده نشد (P=0.18).
نتیجه‌گیری:  احتمالا، تمرین ورزشی به مدت 6 هفته می­تواند حافظه­ی فعال دانش آموزان دختر مقطع متوسطه اول را افزایش دهد اما تاثیر معناداری در بهبود عملکرد تحصیلی ندارد. همچنین، به نظر می­رسد که رژیم غذایی کاهش وزن، اثر معناداری در این زمینه ندارد. تصور می­شود که با رعایت سهم تمامی منابع غذایی، رژیم غذایی کاهش وزن که با محدودیت کالریک همراه است، نمی­تواند خللی در بهبود پیشرفت حافظه­ی فعال در اثر تمرین ایجاد کند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The effect of a physical activity program along with a weight loss diet on working memory and academic performance of overweight female students of the second secondary level

نویسندگان [English]

  • Zahra Koohestani Sini 1
  • Zahra Shiri Tanoorlouei 2
  • Homa Khaleghzadeh 3
  • Atiyeh Bahramipoor 4
1 PhD in exercise physiology, Teacher of Physical Education of Khorasan Razavi Province
2 Master of physical education, Teacher of Physical Education of Khorasan Razavi province
3 PhD in exercise physiology
4 Bachelor&#039;s student of physical education and sport sciences, Khavaran Higher Education Institute, Mashhad
چکیده [English]

Background and Objectives: The study aimed to investigate the impact of a combined sports activity program and weight loss diet on the working memory and academic performance of overweight female students at the second secondary level.
Methods: Thirty female secondary school students (aged 15-17) with overweight, ranging between the 85th and 95th percentile, were randomly placed to three groups: exercise only, exercise with diet, and control (10 individuals in each group). The interventions lasted for 6 weeks, during which all participants from all three groups took part in the school's physical education class. Pre-test and post-test measurements were conducted 24 hours before and 48 hours after the interventions. The results showed a significant increase in working memory in both intervention groups compared to the control group (P<0.05). However, there was no significant difference observed between the exercise-only group and the exercise combined with diet group (P>0.05). Regarding academic performance, no significant difference was observed between the changes of the three studied groups (P=0.18).
Findings: In this section, the results of the data analysis are explained. Related statistical tests and confidence intervals must be introduced and reported comprehensively and in detail.
Conclusion: A six-week sports training program can probably enhance the active memory of first-year female secondary school students, but it may not have a significant impact on improving their academic performance. Similarly, it seems that a weight loss diet does not significantly affect these outcomes. It is hypothesized that a weight loss diet, which involves restricting calories, may not hinder the progress of working memory if it allows for the intake of essential food sources.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Physical activity
  • Diet
  • Active memory
  • Academic Performance
  • Overweight