تحلیل عوامل مؤثر بر توسعه ورزش دانش‌آموزی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه علوم تربیتی، پردیس حکیم فردوسی البرز، دانشگاه فرهنگیان،کرج، ایران

2 گروه تربیت بدنی، پردیس شهید مدرس کردستان، دانشگاه فرهنگیان،سنندج، ایران

3 گروه علوم تربیتی، پردیس حکیم فردوسی البرز، دانشگاه فرهنگیان، کرج، ایران

4 کارشناس تربیت بدنی، ، پردیس حکیم فردوسی البرز، دانشگاه فرهنگیان،کرج، ایران

چکیده

پیشینه و اهداف: هدف از این پژوهش شناسایی عوامل موثر در توسعه ورزش دانش آموزی بود. این پژوهش از لحاظ هدف نظری و کاربردی که به روش آمیخته اکتشافی انجام شد. ‏مرحله کیفی شامل سه بخش مطالعه پیشینه، مصاحبه نیمه ساختاریافته با کارشناسان و خبرگان در حوزۀ ورزش دانش آموزی و در‎ ‎نهایت استفاده از تکنیک دلفی ‏جهت رسیدن به اجماع نظری بود. نمونه‌گیری افراد مصاحبه‎ ‎شونده، از نوع هدفمند انجام شد. ‏
روش‌ها‌: داده‌ها به شکل میدانی جمع‌آوری گردید. ابزار جمع‌آوری داده‌ها در بخش کیفی، مصاحبه نیمه ساختاریافته بود و تا رسیدن به مرحله اشباع نظری ادامه یافت که ‏‏24 مصاحبه انجام شد. نمونه آماری این تحقیق را، مدیران و کارشناسان اداره کل تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش، فدراسیون ورزش‌های دانش‌آموزی ‏و ادارات کل تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش در استان‌ها، به همراه مدیران و کارشناسان ادارات کل ورزش و جوانان استان‌ها، معلمان تربیت بدنی، اساتید ‏تربیت بدنی در دانشگاه‌ها و کارشناسان مدیریت ورزشی، تشکیل ‌دادند. ‏
یافته‌ها: بعد از مطالعه پیشینه84 گویه از عوامل مؤثر توسعه ورزش دانش آموزی شناسایی گردید که در مرحله کدگذاری در 5 حیطه(آموزش و پرورش ، زیرساخت‌ها و ‏امکانات ، حمایت‌های مالی و منابع ، فرهنگ و نگرش جامعه ، سیاست‌ها و برنامه‌ریزی طبقه‌بندی شدند و برای اجماع نظری در اختیار 24 نفر اعضای گروه دلفی ‏در 3 دور قرار گرفت که در نهایت 50 گویه مورد توافق گروه دلفی بودند.‏
نتیجه‌گیری: بر اساس نتایج این پژوهش از جمله عواملی که باید در توسعه ورزش دانش آموزی مد نظر قرار بگیرد شامل حمایت مالی از ورزش دانش آموزی، توجه به فضاهای ‏ورزشی استاندارد در مدارس،  فراهم کردن فرصت جهت بروز استعدادها و توانایی‌ها، افزایش ساعات تربیت بدنی در برنامه درسی و حمایت همه جانبه بخش ‏خصوصی و دولتی از ورزش دانش آموزی و مواردی دیگر می‌باشد.‏

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Analysis of Factors Influencing the Development of Student Sports

نویسندگان [English]

  • Ali Monsef 1
  • Majid Namvar 2
  • Morteza MOradi Doliskani 3
  • Sajad Jalilian 4
1 Department of Educational Sciences, Hakim Ferdowsi Campus of Alborz, Farhangian University, Karaj, Iran
2 2Department of Physical Education Sciences, Shahid Modarres Kurdistan Campus, Farhangian University, ‎Sanandaj,Iran
3 Department of Educational Sciences, Hakim Ferdowsi Campus of Alborz, Farhangian University, Karaj, Iran
4 Physical Education Specialist, Hakim Ferdowsi Campus of Alborz, Farhangian University, Karaj, Iran
چکیده [English]

Background and Objectives: The aim of this research was to identify the factors influencing the‏ ‏development of student sports. This study, both theoretical and applied in nature, was conducted using an exploratory mixed-method approach. The qualitative phase consisted of three main sections: a literature review, semi-structured interviews with experts and specialists in the field of student sports, and finally, the application of the Delphi technique to reach theoretical consensus. The sampling method for interview participants was purposive, and data were collected through fieldwork.
Methods: The data collection instrument in the qualitative phase was semi-structured interviews, which continued until theoretical saturation was reached, with a total of 24 interviews conducted. The statistical sample of this study included directors and experts from the Physical Education and Health Department of the Ministry of Education, the Student Sports Federation, and the Physical Education and Health Departments of provincial education offices, as well as directors and experts from provincial Departments of Sports and Youth, physical education teachers, university faculty members in physical education, and sports management experts
Findings: After reviewing the literature, 84 indicators related to the factors influencing the development of student sports were identified. During the coding phase, these indicators were categorized into five domains‏ ‏education, infrastructure and facilities, financial support and resources, culture and societal attitudes, and‏ ‏policies and planning. These indicators were then presented to the 24 members of the Delphi group over the course of three rounds to reach theoretical consensus. Ultimately, ‎‎50 indicators were agreed upon by the Delphi group
Conclusion: Based on the results of this study, key factors to consider in the development of student sports include financial support for student sports, attention to standard sports facilities in schools, providing opportunities for the expression of talents and abilities, increasing physical education hours in the curriculum, and comprehensive support from both private and public sectors for student sports, among other considerations.

کلیدواژه‌ها [English]

  • development
  • student sport
  • Delphi technique