ارزیابی معیارهای حرفه‌ای معلمان تربیت بدنی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه آموزشی مدیریت ورزش، واحد شهر قدس، دانشگاه آزاد اسلامی، شهر قدس، ایران

2 گروه آموزشی مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی،

3 گروه آموزش مدیریت ورزشی، واحد شهر قدس، دانشگاه آزاد اسلامی، شهر قدس، ایران

چکیده

پیشینه و اهداف: امروزه‌ نقش حرفه ای معلمان تربیت بدنی به درجه‌ای‌ از اهمیت‌ رسیده است که‌ صاحب‌نظران‌ تعلیم و تربیت، بر این‌ باورند که‌ تحقق‌ اهداف‌ و ایجاد تحول‌ در امور ‏ورزشی تنها با استانداردسازی حرفه­ای‌ صحیح‌ و علمی‌ امکان‌پذیر است‌. کشور ما نیز به ‌دلیل‌ موقعیت‌ خاص‌ جغرافیایی‌، جمعیت دانش آموزی و برنامه‌هایی‌ برای‌ ‏آموزش، معلمان تربیت بدنی  منطبق با استانداردهای حرفه­ای مورد نیاز دارد.  در این‌ میان‌ آموزش‌ و پرورش‌ به ‌دلیل‌ نقش‌ و رسالتی‌ که‌ بر عهده‌ دارد از اهمیت‌ و ‏حساسیت‌ ویژه‌ای‌ برخوردار است. با توجه به نقش معلمان تربیت­بدنی در تحقق اهداف مدرسه و نیز لزوم برخورداری آنان از استانداردهای حرفه­ای؛ برخی از ‏اظهارنظرات مسئولین و صاحبنظران حاکی از کم توجهی نظام آموزشی به این مقوله می­باشد؛ به طوری که وزیر محترم آموزش و پرورش در بیست و هشتم آبانماه ‏هزار و سیصد و نود و دو، یکی از اولویت و برنامه­های خود را ارتقاء کیفیت آموزشی و نیز انتخاب معلمان شایسته و حرفه­ای اعلام نمود. یافته­های پژوهشی نشانگر ‏این است که امروزه پزشکان دارای آموزش کاملاً حرفه­ای هستند؛ اما متاسفانه تعدادی از سازمان­ها، همانند آموزش و پرورش به جنبه حرفه­ای بودن کمتر اهمیت ‏می­دهند و به طور جدی وارد این حوزه نمی­شوند. با توجه به مطالبی که بیان شد و نیز اهمیت مسأله، این سوال مطرح می­شود که معلمان تربیت­بدنی تا چه اندازه ‏از استانداردهای حرفه­ای لازم برخوردار هستند و راهکارهای ارتقاء استاندارد و معیارهای حرفه­ای آنان کدام است؟ از اینرو هدف از پژوهش حاضر ارزیابی ‏استانداردهای حرفه­ای معلمان تربیت­بدنی بود.‏
روش‌ها‌: جامعه‌‏‎ ‎آماری‎ ‎این پژوهش تمام معلمان تربیت­بدنی استان البرز بود که بر اساس گزارش آموزش و پرورش استان 120 نفر بودند. از بین این جامعه و با استفاده از ‏جدول مورگان 90 نفر به عنوان نمونه و به‎ ‎روش نمونه­گیری خوشه­ای چند مرحله­ای انتخاب شدند. روش گردآوری داده‌ها، در این پژوهش از نوع میدانی و ابزار ‏اندازه‌گیری، پرسشنامه استانداردهای حرفه­ای معلمان تربیت­بدنی‎ ‎ایالت‎ ‎کنتاکی‎ ‎آمریکا بود. تحلیل داده‌ها براساس آمار توصیفی و استنباطی انجام شد. ‏
یافته‌ها: یافته­های پژوهشی نشان داد بطور کلی وضعیت معلمان تربیت­بدنی در قیاس با استانداردهای حرفه‌ای یک معلم تربیت­بدنی از وضعیت مناسبی برخوردار است، ‏اگرچه در برخی از استانداردها نیاز به تلاش و برنامه­ریزی بیشتری مشاهده شد؛ بویژه ضعف معلمان تربیت­بدنی در بکارگیری فناوری­های آموزشی در برنامه­های ‏آموزشی کلاس درس تربیت­بدنی. ‏
نتیجه‌گیری: به نظر می­رسد با توجه به اینکه امروزه نقش فناوری در توسعه قوی‌تر برنامه­های آموزشی بویژه آموزش ورزش بر همگان ثابت شده باشد، ضعف در این مولفه بسیار ‏مهم، موجب تردید در کیفیت آموزشی این گروه از معلمان باشد. لذا لازم است تلاش جهت تقویت این عنصر در معلمان تربیت­بدنی استان مذکور از طرف متولیان ‏آموزش و پرورش باید از جایگاه ویژه برخوردار شود.‏

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Evaluating the professional standards of physical education teachers

نویسندگان [English]

  • Vali Abdolmaleki 1
  • Abbas Nazarian Madavani 2
  • Reza Faraji 3
1 Department of Sports Management, Qods City Branch, Islamic Azad University, Qods City, Iran
2 Departement of sport management, sport sciences faculty, Teacher training university
3 Department of sport management, sport sciences faculty, Shahr e ghods branch, eslamic azad uinversity, shar e ghods, Iran
چکیده [English]

Background and Objectives: Today, the professional role of physical education teachers has reached such a level of importance that education experts believe that achieving goals and creating change in sports affairs is only possible with correct and scientific professional standardization. Our country also needs physical education teachers who comply with professional standards due to its specific geographical location, student population, and programs for education. In the meantime, education is of special importance and sensitivity due to the role and mission it carries out. Considering the role of physical education teachers in achieving school goals and the need for them to have professional standards; some comments by officials and experts indicate that the educational system pays little attention to this category; So that on November 18, 1992, the Minister of Education announced one of his priorities and programs to improve the quality of education and to select competent and professional teachers. Research findings indicate that today, doctors have a completely professional education; but unfortunately, a number of organizations, such as education, give less importance to the aspect of professionalism and do not seriously enter this field. Considering the above-mentioned information and the importance of the issue, the question arises as to what extent physical education teachers have the necessary professional standards and what are the solutions to improve their standards and professional criteria? Therefore, the purpose of the present study was to evaluate the professional standards of physical education teachers.
Methods: The statistical population of this study was all physical education teachers in Alborz province, which, according to the provincial education report, were 120 people. From this population, 90 people were selected as a sample using the Morgan table and multi-stage cluster sampling method. The data collection method in this study was field type and the measurement tool was the Kentucky Physical Education Teachers Professional Standards Questionnaire. Data analysis was performed based on descriptive and inferential statistics.
Findings: The research findings showed that in general, the status of physical education teachers is in a good position compared to the professional standards of a physical education teacher, although in some standards, more effort and planning were needed; especially the weakness of physical education teachers in using educational technologies in physical education classroom educational programs.
Conclusion: It seems that considering that today the role of technology in the stronger development of educational programs, especially sports education, has been proven to everyone, the weakness in this very important component causes doubts about the educational quality of this group of teachers. Therefore, it is necessary to give special importance to efforts to strengthen this element in physical education teachers in the province by education authorities.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Professional competence
  • criteria
  • physical education
  • teacher