مقایسه اثر بی‌تمرینی بعد از تمرینات هوازی تداومی و تناوبی شدید بر سواد بدنی و ترکیب بدنی دانش‌آموزان دختر مقطع متوسطه دوم دارای اضافه وزن

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دکترای تخصصی فیزیولوژی ورزش، دبیر تربیت بدنی آموزش و پرورش استان خراسان رضوی، ایران

2 دبیر تربیت بدنی آموزش و پرورش استان خراسان رضوی، ایران

3 کارشناس ارشد تربیت بدنی، آموزگار ابتدایی تربیت بدنی آموزش و پرورش استان خراسان رضوی، ایران

چکیده

پیشینه و اهداف: فعالیت های ورزشی سواد بدنی افراد را در تمام جنبه ها افزایش می دهد. هدف از مطالعه ی حاضر، مقایسه اثر بی تمرینی بعد از تمرینات هوازی تداومی و تناوبی شدید بر سواد بدنی و ترکیب بدنی دانش آموزان دختر مقطع متوسطه دوم دارای اضافه وزن بود.
روش‌ها‌: 24 دختر دانش آموز مقطع متوسطه دوم (15 تا 17 سال) مبتلا به اضافه وزن که در بین صدک 85 تا 95 بودند به صورت تصادفی در سه گروه تمرین و بی تمرینی تداومی، تمرین و بی تمرینی تناوبی شدید و کنترل (هر گروه 8 نفر) قرار گرفتند. تمرینات به مدت 12 هفته و بی تمرینی بعد از آن به مدت 4 هفته بود. 24 ساعت قبل، 48 ساعت بعد از پایان دوره تمرین و 24 ساعت بعد از پایان دوره بی تمرینی، اندازه گیری های پیش آزمون و پس آزمون انجام شد.
یافته‌ها: سواد بدنی در هر دو گروه تمرین در مقایسه با گروه کنترل به طور معنادار افزایش یافت و ترکیب بدنی در هر دو گروه تمرین در مقایسه با گروه کنترل به طور معنادار بهبود یافت ( 05/0P< ). یک دوره بی تمرینی منجر به کاهش اثرات بدست آمده با تمرین شد اما این اثرات همچنان نسبت به قبل از تمرین پابرجا بود ( 05/0P< ). تفاوتی بین دو نوع تمرین و بی تمرینی مشاهده نشد ( 05/0P> ).
نتیجه‌گیری:  به نظر می رسد که 12 هفته تمرین هم از نوع تداومی و هم از نوع تناوبی شدید، منجر به افزایش سواد بدنی و بهبود ترکیب بدنی دانش آموزان دختر مقطع متوسطه دوم می شود و بی تمرینی منجر به کاهش اثرات تمرین می-گردد اما بعد از 4 هفته، اثرات آن به طور کامل از بین نمی رود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Comparison of the effect of non_exercise training after continuous and high intensity interval training on physical literacy and body composition of overweight female secondary school students

نویسندگان [English]

  • zahra koohestani sini 1
  • Setiya Moghadam 2
  • Zahra Shiri Tanourlouei 3
1 PhD in exercise physiology, Teacher of Physical Education of Khorasan Razavi Province,Iran
2 Teacher of Physical Education of Khorasan Razavi Province,Iran
3 Master of physical education, Teacher of Physical Education of Khorasan Razavi province, Iran
چکیده [English]

Background and Objectives: Exercise trainings increase people’s physical literacy in all aspects. This study aimed to compare the effect of non_exercise training after continuous and high intensity interval training on physical literacy and body composition of overweight female secondary school students.
Methods: 24 female secondary school students (15-17 years old) who were overweight were between the 85th and 95th percentiles and were randomly divided into three groups: continuous training and non-training, high intensity interval training and non-training, and control (8 people in each group) were placed. Training was for 12 weeks and no training after that for 4 weeks. 24 hours before, 48 hours after the end of the training period, and 24 hours after the end of the non-training period, pre-test and post-test measurements were taken.
Findings: Physical literacy increased significantly in both training groups compared to the control group, and body composition improved significantly in both training groups compared to the control group. It came with training, but these effects were still present compared to before training(P<0.05). No difference was observed between the two types of training and no training(P>0.05).
Conclusion: It seems that 12 weeks of continuous training and Both of the severe periodic type, leads to an increase in physical literacy and an improvement in the body composition of female students of the second secondary level, and lack of exercise leads to a decrease in the effects of exercise, but after 4 weeks, its effects do not disappear completely.

کلیدواژه‌ها [English]

  • aerobic training. High intensity training
  • physical literacy
  • body composition
  • obesity
  • students