طراحی چارچوب غنی‌سازی اوقات فراغت دانشجومعلمان کشور

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

گروه آموزش تربیت بدنی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

چکیده

پیشینه و اهداف: اوقات فراغت، عنصری اساسی از نیازهای انسان در زندگی معاصر است که بر جنبه‌های مختلف زندگی تأثیر می‌گذارد. صاحب‌نظران آن را معیار مناسبی برای سلامت جامعه می‌دانند و معتقدند همان‌طور که برای اشتغال برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری می‌شود، برای گذران اوقات فراغت بخصوص قشر جوان نیز به‌همین منوال عمل گردد. بنابراین با توجه به اهمیت فراوان اوقات فراغت و نقش حیاتی دانشجومعلمان در نظام آموزشی کشور، توجه خاص به غنی‌سازی اوقات فراغت آنان ضروری است. لذا این تحقیق با هدف طراحی چارچوب غنی‌سازی اوقات فراغت دانشجومعلمان کشور انجام گرفت.
روش‌ها‌: روش این پژوهش، کیفی بوده و با روش مبتنی بر تئوری داده‌بنیاد اجرا گردید. داده‌ها با استفاده از مصاحبۀ عمیق نیمه‌ساختاریافته از بین دانشجومعلمان، اعضای هیأت علمی و کارکنان دانشگاه فرهنگیان سراسر کشور در سال تحصیلی 1401- 1400 که با روش نمونه‌گیری نظری انتخاب شدند (تا اشباع داده‌ها به تعداد 64 نفر)، جمع‌آوری گردید. برای تحلیل محتوای مصاحبه‌ها از روش تحلیلی تفسیری با استفاده از کدگذاری سه مرحله‌ایِ باز، محوری و انتخابی استفاده گردید.
یافته‌ها: در روند تحلیل مصاحبه ها ابتدا 274 کد باز شناسایی گردید که در 19 کد محوری، سپس در 6 مقوله تجمیع و به‌صورت مدل شماتیک ارائه گردید. مدل نهایی پژوهش نشان داد مقوله اصلی غنی‌سازی اوقات فراغت دانشجومعلمان کشور شامل تمامی ابعاد یک انسان تمام‌ساحتی یعنی تربیتی- اعتقادی- عبادی- اخلاقی، اقتصادی- حرفه‌ای، علمی- فناورری، اجتماعی- سیاسی، زیستی- بدنی و زیبایی‌شناختی- هنری می‌باشد؛ که متأثر از عوامل زمینه‌ای (مدیریتی و برنامه‌ریزی)، عوامل علی (فردی و غیرفردی)، عوامل مداخله‌گر (موانع فردی و سازمانی) بوده که با اهبردهای مرتبط با دانشگاه، دانشجومعمان می‌توان به پیامدهای خرد، کلان و ثانویه آن دست یافت.
نتیجه‌گیری:  با توجه به نتایج پژوهش حاضر، توصیه می‌گردد دانشگاه فرهنگیان سیاست‌های کلی و منسجم اوقات فراغت دانشجومعلمان را ترسیم نموده، تفویض اختیار بیشتری به استان‌ها دهد. از طرفی، ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها، کمبودها و علایق دانشجومعلمان را شناسایی نموده و نیز با توجه به نیاز آموزش و پرورش به‌عنوان کارفرمای دانشگاه فرهنگیان، طی فرایند برنامه‌ریزی، سازماندهی، بودجه‌بندی و نظارت کارآمد و هدفمند در جهت غنی‌سازی اوقات فراغت دانشجومعلمان برآیند. همچنین بسیار مهم است فعالیت‌های فراغتی دانشجویان جذاب، کاربردی، مفرح، هدفمند، متنوع، مفید و خلاقانه باشد تا بر استقبال آنان بیافزاید. امید است با عنایت مسئولین امر، تدوین اهداف، برنامه‌ریزی و مدیریت غنی‌سازی اوقات فراغت دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان سراسر کشور بهبود یافته، نواقص و کمبودهای موجود جبران گردد. از این طریق می‌توان سلامت و شادابی روحی و جسمی آنان را تأمین نموده و ازاین‌رو در مسیر ارتقاء کیفیت زندگی افراد جامعه، پیشرفت و تعالی معلمان، دانش‌آموزان و مردم کشور حرکت نمود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Designing a framework for enriching the free time of teacher students in the country

نویسندگان [English]

  • zeinab naghiloo
  • Fereshteh Kotobi
Physical Education Department, Farhangian University, Tehran, Iran
چکیده [English]

Background and Objectives: Leisure time is a basic element of human needs in contemporary life that affects different aspects of life. Experts consider it a suitable measure for the health of society and believe that just as planning and investment is done for employment, the same should be done for spending leisure time, especially for the young generation. Therefore, considering the great importance of leisure time and the vital role of student teachers in the education system of the country, it is necessary to pay special attention to the enrichment of their leisure time. Therefore, this research was conducted with the aim of designing a framework for enriching the leisure time of student teachers in the country.
Methods: The method of this research was qualitative and was implemented with the method based on database theory. The data was collected using in-depth semi-structured interviews among student teachers, faculty members and staff of Farhangian University across the country in the academic year of 2011-2014, who were selected by theoretical sampling method (until data saturation reached 64 people). To analyze the content of the interviews, an interpretive analytical method was used using three-stage open, central and selective coding.
Findings: In the process of analyzing the interviews, 274 open codes were first identified, which were grouped into 19 core codes, then aggregated into 6 categories and presented as a schematic model. The final model of the research showed that the main category of enriching the free time of students and teachers of the country includes all dimensions of a complete human being, i.e. educational-religious-devotional-moral, economic-professional, scientific-technological, social-political, biological-physical and aesthetic-artistic; which has been affected by contextual factors (management and planning), causal factors (individual and non-individual), intervening factors (individual and organizational obstacles) which can be achieved with the micro, macro and secondary consequences of university and student-related technologies.
Conclusion: According to the results of the present study, it is recommended that Farhangian University draw up general and coherent policies for student teachers' leisure time and delegate more authority to the provinces. On the other hand, to identify the capacities and abilities, deficiencies and interests of student teachers and also according to the needs of education as the employer of Farhangian University, through the process of planning, organizing, budgeting and efficient and targeted supervision in order to enrich the leisure time of student teachers. It is also very important that students' leisure activities are attractive, practical, fun, purposeful, diverse, useful and creative in order to increase their welcome. In this way, it is possible to ensure their mental and physical health and vitality, and therefore move in the direction of improving the quality of life of the people of the society, the progress and excellence of teachers, students and the people of the country.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Leisure Time
  • Student Teachers
  • Enrichment
  • Data Base-Theory