بررسی جنبه حرکتی مشکلات ترسیمی و نوشتاری در کودکان پیش دبستانی: تدوین ‏سیاهه حرکتی-شناختی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران

2 گروه روانشناسی مشاوره و تربیتی، دانشکده روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران

چکیده

پیشینه و اهداف: دوره پیش دبستانی دوره حساسی برای رشد مهارت های حرکتی و شناختی است و کودک برای ورود به مدرسه باید به بالیدگی ‏فیزیکی و شناختی کافی برسد. با توجه به اهمیت دوران آمادگی قبل از مدرسه و شیوع مشکلات ترسیمی و نوشتاری در کودکان ‏دوره ابتدایی، هدف از انجام این پژوهش تدوین سیاهه ی حرکتی - شناختی برای کمک به شناسایی مشکلات ترسیمی و نوشتاری ‏در کودکان پیش دبستانی است.‏
روش‌ها: در این مطالعه، تعداد 40 کودک پیش دبستانی پنج تا هفت سال داوطلب شرکت کردند. پس از تکمیل فرم رضایت نامه، ابتدا ‏آزمون های بندر-گشتالت و مجموعه‎ ‎آزمون‎ ‎سنجش‎ ‎حرکت‎ ‎کودکان-‏‎ ‎ویرایش‎ ‎دوم به عنوان آزمون های ملاک و سیاهه‌ ی حرکتی- ‏شناختی طراحی شده توسط محققین که شامل 42 گویه بود اجرا شد. پس از گذشت سه هفته این آزمون ها تکرار شد و داده‌ها ‏به روش ضریب همبستگی کندال در سطح معنی داری 05/0‏P≤‎‏ تحلیل شدند.‏
یافته‌ها: سیاهه حرکتی-شناختی قابلیت ارزیابی مولفه ‌های مورد نظر قبل از نوشتن را در سطح معنی داری (05/0‏P≤‎‏) نشان داد. ‏همچنین بین نتایج حاصل از ارزیابی مولفه های حرکتی سیاهه با آزمون ملاک مجموعه‎ ‎آزمون‎ ‎سنجش‎ ‎حرکت‎ ‎کودکان-‏‎ ‎ویرایش‎ ‎دوم ‏و نتایج حاصل از ارزیابی عملکرد مولفه های شناختی سیاهه با آزمون ملاک بندر-گشتالت نیز رابطه معنا داری وجود داشت ‏‏(05/0‏P≤‎‏).
‏نتیجه‌گیری: با توجه به یافته ‌های پژوهش انجام شده و وجود رابطه معنادار بین سیاهه ی حرکتی -شناختی و آزمون های ملاک و مولفه های ‏مربوطه، به نظر می رسد برای شناسایی مشکلات ترسیمی و نوشتاری در کودکان پیش دبستانی‎ ‎می توان این سیاهه ی حرکتی - ‏شناختی را پیشنهاد کرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Investigating the motor aspect of drawing and writing problems in ‎preschool children: Compilation of Motor-Cognitive Inventory

نویسندگان [English]

  • Mitra Aryayimanesh 1
  • Alireza Saberi kakhki 1
  • Sakineh Soltani Kouhbanani 2
  • Hamidreza Taheri 1
1 Department of Motor Behavior, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran
2 Department of Psychology, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran
چکیده [English]

Background and Objectives: Preschool is a sensitive period for the development of motor and cognitive skills and the child must reach sufficient ‎physical maturity and cognition to enter school. Given the importance of pre-school preparation and the prevalence ‎of drawing and writing problems in primary school children. The purpose of this study is to develop a motor-‎cognitive inventory to help identify drawing and writing problems in preschool children.‎
Methods:  In this study, 40 preschool children aged five to seven years volunteered of Mashhad. After completing the consent ‎form, Bandar-Gestalt and MABC-2 tests were performed as criteria tests and motor-cognitive inventory designed ‎by researchers, which included 42 items. After three weeks, these tests were repeated and the data were analyzed by ‎Kendall correlation coefficient at the significant level of P≤0.05.‎
Findings: The motor-cognitive inventory showed the ability to evaluate the components before writing at a significant level ‎‎(P≤0.05). Also, there was a significant relationship between the results of the evaluation of the locomotor ‎components of the motor-cognitive inventory with the MABC-2 criterion test and the results of the evaluation of ‎the performance of the cognitive components of the motor-cognitive inventory with the Bandar-Gestalt criterion ‎test (P≤0.05).‎
Conclusion: According to the findings of the study and the level of significance between motor-cognitive inventory and tests of ‎criteria and components, it seems that to identify drawing and writing problems in preschool children can be used ‎from the motor -Cognitive Inventory.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Drawing and writing problems
  • Preschool children
  • Motor-Cognitive Inventory
  • Bender-Gestalt Test
  • MABC-2 battery test
  • Havaei, N., Azad, A., Rezaei, M., Hassani Mehraban, A., Alizadeh Zarei, M. An overview of developmental dysgraphia. Journal Rehabilitation Medicine. 2016 Mar 20; 5(1):224-34.

 

  • Rosenblum, S., Weiss, P. L., Parush, S. Handwriting evaluation for developmental dysgraphia: Process versus product. Reading and writing. 2004 Jul; 17(5):433-58.

 

  • Nicolson, R. I., Fawcett, A. J. Dyslexia, dysgraphia, procedural learning and the cerebellum. Cortex. 2011 Jan 1; 47(1):117-27.

 

  • Chung, P. J., Patel, D. R., Nizami, I. Disorder of written expression and dysgraphia: definition, diagnosis, and management. Translational pediatrics. 2020 Feb; 9(Suppl 1): S46.

 

  • Rosenbaum, D. A. Human motor control. Academic press; 2009.

 

  • Vrner, P., Reyni, L. Development and strengthening of perceptual-motor skills in children.

 

  • Shohoudi, A., Mofidi, F., Alizadeh, H. Comparison of writing skills among first grade primary school students with and without pre-primary school experience. Educational Psychology Quarterly. 2013 Jun 22; 9(28):1-14.

 

  • Hamed, S., Abbas, B., Neda, S. The best predictor of boys' physical activity in childhood: motor competence, perceived competence and health-related fitness. journal of motor and behavioral sciences. 2019; 2(1):85-96.

 

 

  • Randjelović, N., Stanišić, I., Dragić, B., Piršl, D., Savić, Z. The sequence of procedures in the development of fine motor coordination through physical activities and movement games in preschool children. Facta Universitatis, Series: Physical Education and Sport. 2019 Jan 23:611-20.

 

  • Naderi, H., Rostamian, M., Momeni, The effectiveness of perceptual-motor skills on reading, writing and math performance of students with special learning disabilities. Disability Studies [Internet]. 2017; 8(-):0-0. Available from: https://sid.ir/paper/523717/fa

 

  • Saidanlo, T., Bagherpur, M. The effect of using music in improving the reading and writing performance of students with learning disorders. learning disabilities, 2016; 7(2): 40-54. doi: 10.22098/jld.2018.614

 

  • Ghafouri, R., Hirani, Aqdasi, Ebrahimi. The effect of rhythmic movements on working memory, motor skills and writing skills in students with writing disorders. Journal of North Khorasan University of Medical Sciences. 2019 Jun 10; 11(1):23-31.

 

  • Bagheri, F., Musapour, N. The power of Bander-Gestalt test in predicting dictation problems of preschool children. Teaching and learning research. 2014 Feb 20; 10(2):133-46.

 

  • Jafari, F., Arjmandnia, A. A., Rostami, R. The effect of neuropsychological rehabilitation program on working memory and response inhibition of students with dysgraphia. Psychology science. 2021 Apr 10; 20(98):233-46.
  • Tahmasabi, M., Ahmadi. The effect of story therapy of educational instructors on children's verbal intelligence, creativity and vocabulary (case study: Kindergartens in Isfahan city). Health System Research Journal. 2022 Jan 10 ;17(4):10-303